Akvizice uživatelů na webu – jak to raději nedělat

Myslím, že vztah se zákazníkem by měl vznikat postupně. Pop-up okna lákající na zadání vašeho mailu hned na první stránce jsou mizerný zvyk. Jsou jako týpek, co vás deset vteřin po oslovení na diskotéce zve  k němu do bytu. Vy ale zatím nevíte, jestli to vůbec chcete.

aujesky

Koukněte se na tento screenshot. Hned dvě okna na mě vyskočila pár vteřin po návštěvě webu. Mám se upsat ke článkům, které jsem ještě neviděl a ještě mám ohodnotit, jak moc se mi líbil web, ze kterého jsem zatím téměř nic neviděl. Kolik e-mailů takto stránka získá a jak validní bude tohle hodnocení?

Napadá mě několik cest, jak servírovat žádost o kontaktní údaje lepším způsobem a hlavně v lepší okamžik. A opět je to stejné jako se ženou (nebo mužem, podle vašich preferencí). Napřed ji okouzlíte tím, jak se chováte a co říkáte. Pak se trochu víc poznáte, možná požádáte o telefonní číslo. Možná vám ho dá.

Výzvu až na konec nebo bokem

Vtírat se s žádostí o e-mail na začátku je podle mě zbytečné. Uživatel zatím neví, jestli se mu líbí text, který se chystá přečíst. Jestli v něm najde něco nového nebo zajímavého. Navíc tím, že mu žádost naservírujete v nevhodném čase se připravíte o možnost ho oslovit ve správný moment. Pokud ho tedy nechcete obtěžovat vícekrát.

upside

Možná někdo bude argumentovat tím, že výrazné výzvy na prémiových místech (často velké pop-upy) mají větší konverzi. Nezapomeňte si ale v takovém případě změřit, jak se takto získané kontakty chovají. Jestli reagují na další zprávy (nejde jen o notorické sběrače newsletterů), jaká je míra odhlášení, jestli vám dále konvertují.

Počkejte pár stránek

V závislosti na tom, co definujete jako úspěšnou návštěvu (například přečtení dvou stránek blogu) můžete žádost o kontakt pozdržet třeba až na druhou nebo třetí stránku. A pak klidně zobrazit velký pop-up. Takový člověk už vás zná, ví o čem píšete a nejspíš se mu to i líbí.

Samozřejmě si tím snižujete množství uživatelů, které oslovíte. Doporučuji ale otestovat obě varianty (kobercový nálet i zpožděný požadavek) a rozhodnout se na základě čísel.

Odemčete část obsahu

inside

Férová může být také výměna e-mailu za část obsahu. Nebavím se ale o několikastránkových PDF brožurách nevalné kvality, jejichž obsah se stejně válí všude na internetu.

Musí se jednat o relevantní a kvalitní obsah, například doplňkovou kapitolu delšího článku, který člověk zrovna čte. Jen si získání takového mailu nezapomeňte někam poznačit, ať uživatele neobtěžujete vícekrát.

Testujte, sledujte, vyhodnocujte

 

Neexistuje univerzálně platná odpověď na otázku „jak získávat kontakty na čtenáře“. Kterýkoliv ze zde uvedených postupů se může ukázat jako pro vás naprosto nefungující. Kterýkoliv tip z článků nazvaných „Top 10 cest, jak získat e-mail“ a obdobně může dopadnout katastrofálně. Cokoliv na vašich stránkách nasadíte, nezapomeňte otestovat a pravidelně vyhodnocovat.